Monday, October 01, 2007

Tiur i mosen

Hei
Må gratulere nevøene med nok en flott tur.
Jeg rakk selv en storfugl tur til Vilhelmina i Sverige (øst for Lierne).

I løpet av tre dager med en hund og to børser fikk vi 10 fugler:
1 tiur
3 røyer
3 orrhaner
1 orrhøne
2 liryper

Ikke verst selv om vi utviklet et par mindre sportslige taktikker som aldri skal stå på trykk.
Det putret av fugl og vi hørte og så mer enn hundre fugl på turen. Det rare var at de satt i tetta, i ca 20 år gammelt plantefelt, håpløst å skyte men behagelig korte distanser å gå. I år leide vi hytte på campingplass og kjørte inn i terrengene hver dag. Comfort-faktoren er mao på stigende kurs for senior-gruppa.

På hjemveien klarte vi å ta en 20 mil omvei..... Vi endte på en blindvei nord for utgangspunktet!
Vi oppdaget det da vi så fjellrypeterreng på ca 12-1300 meter: "De fjellene så vi ikke på vei opp..?" Da var vi altså i Borgfjället på grensa mot Norge øst for Børgefjell!

Ja, ja, fort gjort når man er opptatt med å løse verdensproblemer som klima....


beste hilsen

Onkel Ole

1 comment:

Anonymous said...

Hallo godt folk!
Eg vil berre fortelja at eg har vore på jakt i fryseboksen; masse solbær! Dei var henta inn ymse stader og av ulik årgang. Så nå blei det "ekta himalaga saft"...e så kry atte. Neste gong skal eg hiva meg over rypene som er der... Tante Olaug